Saturday, October 23, 2010

sekarang dh besar

Teringat masa kecik..Dulu pegi skolah naik beskal start darjah 3,skolah jauh..kayuh 20mnt baru smpai.kalu race dengan Ki'ah 15mnt dh smpai,tapi peluh².slalu saya smpai dulu,advantage sebab ki'ah kena carry An.Ki'ah,An ialah kakak dan adik saya.Pegi skolah ada makan pagi,RMT untuk budak2 tak brapa nak senang,saya x dapat sebab Ki'ah dan An dah dapat jadi saya paksa cikgu masuk nama saya dlm RMT list,jadi saya dapat makan pagi².yosh!save duit untuk makan banyak masa rehat sebab mak bagi 50sen je.Kat skolah saya kira macam famous sebab kakak dan abang saya slalu wakil skolah untuk sukan,jadi saya kira tumpang glamor la.ceh..Start darjah 3 saya cari glamor sendiri sebab saya wakil skolah untuk nasyid dan choir.Berjaya!kihkih

Kecik² rutin harian bangun pagi,berebut mandi,kayuh beskal pegi skolah,main lari² masa rehat ngan budak laki,balik skolah pegi mengaji Quran,lumba beskal,balik rumah,mandi.Mengaji Quran kena awal sampai sebab nak rebut turn mengaji awal,dapat balik awal.Tmpat mengaji takut..tok guru ajar ngaji garang woo.semua pon takut.Jadi saya slalu mengelat time mengaji,takut kena marah kalu salah baca.Depan rumah tempat ngaji Quran ada public phone,slalu bawak 10sen untuk call kawan kelas,bila dia jawab kami gelak dan letak.yup..hobi yang gila..Balik ngaji slalu lumba beskal siapa sampai rumah dulu.lumba dengan kelajuan maksimum sampai adik saya An trhumban dalam sungai.Balik kena libas dengan penyangkut baju sebab tinggal beskal dalam sungai.Terus x lumba lagi...

Masa kecik x slalu kena bawak kluar jalan naik keta sebab adik bradik ramai bnyak kerenah dan family x berapa senang.Jadi hari2 balik skolah main kat luar rumah sampai petang.Jadi kalu ayah cakap nak keluar jalan even bawak mak pegi klinik pon semua over exited.Adik saya An jalan2 mata pandang atas terus jatuh longkang kena pipe air,jadi dia masuk jumpa doktor dulu dari mak..Nak pegi rumah tok,An pegang kayu main2 dengan abang.Skali tercocok dagu abang berdarah2 terus pegi hospital..Tiap kali nak keluar akan end up pegi hospital atau klinik dulu.Macam tu la famili saya.haiz...Pegi mandi manda kat bukit mana tah,tengah makan rambutan tergelincir jatuh lemas,acik slamatkan tarik rambut keluar dari air 1 ikat rambutan kt tangan xlepas2.slamat....

Kecik2 slalu main game ramai2.Main police and thief slalu nakjadi orang jahat sebab ramai berebut nak jadi orang baik(polis).Jadi pencuri senang,lari je..x payah kejar.lari kuat2 wlaupon xkuat lari.kalu jadi polis kena kejar..susah..kejar pon lari jugak.x ada beza pon sebnarnya..Kalu kena jadi polis semua sakit hati dengan saya,slalu lari masuk rumah makan nasik atau tengok tv sebab dah tau dah x dapat kejar punya...

2. Main tarzan2.Gayut daun kelapa sampai jatuh dalam sawah padi tok baru tanam.Slipar hilang terbenam dalam lumpur,semua lari takut tok rotan..

3. Game ni kena ada satu kotak besar buat rumah.Siapa jadi jahat kena kira sampai sepuluh then orang baik kena lari masuk rumah.siapa x masuk kena lari nanti jahat tangkap jadi orang suruhan.satu kotak untuk 4orang..last kotak hancur,semua lari buat rumah sendiri..

4. Main gusti2,semua x nak team dengan An sebab masa kecik dia menyakitkan hati,jadi game ni untuk buli dia.Abang jadi pengadil,lawan tendang2,tapi An suka tarik rambut.Game jadi serius sampai An melalak2 pangil mak,semua lari pergi rumah tok nak selamatkan diri sebab mak garang macam singa.Petang baru balik tunggu kemarahan mak reda.

5. Main keretapi,ambik kotak buat ketapi,satu kotak dua orang. An nak main jugak,jadi An kena tarik kotak dulu..tarik semua orang.sampai turn An semua lari main kejar2..haha kesian An.Banyak lagi game time kecik tapi dah lupa.

Skarang dah besar,semua jauh2.An kerja kat k.lumpur dah 2taun,ki'ah dekat kampung dah nak kawin december nih,Ja kat ceras study,k.jah kat rawang,abang kat b.beruntung,k.ida kat p.d..amin of coz dekat kampung x habis skolah lagi..Bosan...